Kun
kemian opetuksen käsitteitä sidotaan tiettyyn sisältöön, esimerkiksi
historiaan, opiskelijoilla on helpompaa soveltaa tietojaan myös muissa aine- tai
aiheyhteyksissä. Kemian oppimista tukee, kun opiskelija ymmärtää analogian
käsitteen muodostumisesta. Jos opiskeltava asia sidotaan suurempaan asia
yhteys, opiskelijan motivaatio opiskella asiaan nousee. (Gilbert, 2006) Opiskelijat oppivat
arvostamaan tieteen teorioita, kun he tuntevat kemian historiaa. Lisäksi
vaikeiden ja abstraktien käsitteiden historian tunteminen auttaa opiskelijoita
opiskelemaan käsitteitä. (Padilla,
2008)
Kemian
opettajalla tulee olla tietoa vaikeiden käsitteiden historiasta. Koska sen
avulla hän tietää, missä asioissa tieteen tekijöillä on ollut vaikeuksia ja
sitä kautta opettaja pystyy omassa opetuksessa kiinnittämään huomiota
käsitteiden vaikeisiin piirteisiin. (Padilla, 2008) Historiallisessa
lähestymistavassa ei tarvitse käydä läpi koko käsitteen historiaa vaan voidaan
valita aiheesta yksi tai muutama tapaus riippuen tapausten laajuudesta.
Tapauksissa kiinnitetään mielellään huomiota tieteen tekijöiden
vuorovaikutukseen sekä siihen, millaisia vaihtoehtoisia käsityksiä tieteen
tekijöillä on aiheesta ollut. Tämä näkökulma auttaa opiskelijoita eliminoimaan
omia vaihtoehtoisia käsityksiä tunnilla käsiteltävästä aiheesta. (Lin, 1998)
Kiinnostusta
kemiaa kohtaan voidaan lisätä eheyttämällä sitä muihin oppiaineisiin,
esimerkiksi historiaan (Solbes,
2003).
On todettu, että biologia kiinnostaa opiskelijoita kemiaa ja fysiikkaa enemmän (Solbes, 2003). Kemian opettajat ovat
kiinnostuneita kemian historiasta, koska pystyvät sen avulla elävöittämään omaa
opetustaan (Rodríguez, 2002).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti