Käsitekarttojen
käyttö luonnontieteiden opiskelussa parantaa oppimistuloksia (Lawless, 1998). Niiden tekeminen auttaa
opiskelijaa ymmärtämään käsitteiden merkityksiä ja helpottaa uuden tiedon
luomista. (Novak & Åhlberg, 2002,
51)
Käsitekartat ovat opiskelijoille työväline, jonka avulla he edistävät uuden
asian ymmärtämistä, koska he yhdistävät sitä jo olemassa oleviin kognitiivisiin
rakenteisiin. Kun oppilas yhdistää uutta tieto jo olemassa olevaan tietoon,
uuden oppiminen helpottuu. (I. M. Kinchin, Hay, & Adams, 2000) ja tapahtuu mielekästä
oppimista. (I. M. Kinchin et al., 2000;
I. M. Kinchin, 2000; Novak & Åhlberg, 2002, 29) Tämä helpottaa opettajan ja
opiskelijan työtä (I.
M. Kinchin et al., 2000).
![]() |
Käsitekartta osmoosi-ilmiöstä |
Käsitekarttojen
tekeminen auttaa opiskelijaa itseään havaitsemaan millaisia tietojärjestelmiä
hänellä aiheesta on (Novak & Åhlberg, 2002,
53).
Käsitekartat auttavat opiskelijoita siirtymään ulkoa oppimisesta mielekkääseen
oppimiseen. Jokaisen opiskelijan tulee itse oppia tekemään omanlaisia
käsitekarttojaan. {{386 Novak,J. D. 2002, 41}} Käsitekartan ulkoasu on tekijänsä näköinen, se
kuvastaa tekijän kokemuksia, asenteita, ennakkoluuloja ja ymmärrystä aiheesta.
Kyky rakentaa käsitekarttoja kertoo, kuinka hyvin opiskelija osaa esittää ja
organisoida omaa ymmärrystään käsitekartan aiheesta. Käsitekarttojen tekeminen
auttaa opiskelijaa järjestelemään omaa tietoaan ja ymmärrystään. Suurin hyöty
käsitekartoista on, kun opiskelija selventää omia käsiterakenteitaan erityisen
haastavista aiheista. (I. M. Kinchin et al., 2000)
Opiskelijoiden
käsitekarttojen tekemistä voidaan tukea tekemällä ensin käsitelista. Listaan
merkitään 10–20 käsitettä, jotka tulee löytyä käsitekartoista (Novak & Åhlberg, 2002,
287).
Käsitelistan voi tehdä opettaja valmiiksi tai sen voi tehdä yhdessä
opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijoiden
tekemiä käsitekarttoja voi arvioida (I.
M. Kinchin, 2000; Ruiz-Primo & Shavelson, 1996). Käsitekarttojen arvioinnissa
kiinnitetään huomiota mm. käsitteiden yhdistämiseen, linkkisanojen laatuun ja
sisältöön, käsitteisiin ja kartan dynaamisuuteen. (I. M. Kinchin, 2000) Käsitekartoista voi kerätä
opiskelijoiden vaihtoehtoisia käsityksiä (Ruiz-Primo,
1998).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti