Blogista löytyy tuntisuunnitelman lisäksi animaatio ja kuvia osmoosin opettamisen tueksi. Lisäksi blogissa on tietoa historian käytöstä osmoosin opettamisen tukena, käsitekarttojen käytöstä opetuksesta ja käsitteen muodostamisesta.
Alla esitellään tuntisuunnitelma ehdotus
opetusmateriaalin käyttöön
Ennen
varsinaista oppituntia opiskelijoiden kanssa olisi hyvä käydä läpi 1)
käsitekarttojen tekeminen, jos aihe ei ole opiskelijoille ennestään tuttu ja 2)
kokeelliseen osioon sokeriliuoksien valmistaminen. Itse oppitunnilla näihin
tehtäviin ei ole aikaa. Lisäksi opiskelijoiden on hyvä laskea valmistamiensa
liuoksen konsentraatio. Esimerkki karttojen aiheeksi sopisi hyvin liuokset.
PVM
|
Opetustapahtuma
|
Kesto
|
21.5
|
Oppitunti, jonka aiheena oli osmoosi.
|
n. 2min
n. 3 min
n. 5 min
n. 15min
n. 35 min
n. 5 min
n. 10 min
|
Oppitunnin
kulkua voi opettaja halutessaan nopeuttaa. Opiskelijoille voidaan jakaa ennen
oppituntia oppimateriaalia, johon he voivat tutustua kotona. Tällöin
työskentelysyklien määrä vähenisi kolmeen.
Liite 11. Opettajan materiaali
1.1 Osmoosin ja osmoottisen paineen määritelmä
1.2 Opiskelijoiden vaihtoehtoiset käsitykset osmoosista
1.3 Historiallinen lähestymistapa kemian opetuksessa
1.2.1 Osmoosin tutkimuksen historia pähkinän kuoressa
1.3 Työtavat
1.3.1 Käsitekartat
1.3.2 Työpiste työskentely
1.3.3 Demonstraatio, kokeellisuus ja animaatiot
1.4 Tuntisuunnitelma
1.5 Arviointi
1.5.1 Koekysymys
1.5.2 Malliratkaisu ja pisteytys
1.6 Sanasto
1.7 Oppimateriaalin oikeat vastaukset
2. Oppimateriaali
2.1. Mikä on käsitekartta?
2.2. Oppimateriaali
2.3 Tehtäviä koekertaus tunnille
2.4 DODT-testi
Lähteet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti