perjantai 20. heinäkuuta 2012

Osmoosin opettaminen

Blogin opetusmateriaali on suunniteltu lukion opettajien käyttöön 75 minuutin oppitunnille. Blogin opetusmateriaali on kehittämistutkimuksen tuotos, jota esitellään pro gradu tutkielman yhteydestä. Tutkielma julkaistaan Helsingin yliopiston kemian aineenopettajakoulutuslaitoksen sivuilla.Tutkielman liitetiedostossa on opettajalle tarpeellista tietoa osmoosin tutkimuksen historiasta ja oppitunnintyötavoista. Materiaalissa on myös ehdotuksia opetuksen arviointityökaluiksi.

Blogista löytyy tuntisuunnitelman lisäksi animaatio ja kuvia osmoosin opettamisen tueksi. Lisäksi blogissa on tietoa historian käytöstä osmoosin opettamisen tukena, käsitekarttojen käytöstä opetuksesta ja käsitteen muodostamisesta.

Alla esitellään tuntisuunnitelma ehdotus 
opetusmateriaalin käyttöön


Ennen varsinaista oppituntia opiskelijoiden kanssa olisi hyvä käydä läpi 1) käsitekarttojen tekeminen, jos aihe ei ole opiskelijoille ennestään tuttu ja 2) kokeelliseen osioon sokeriliuoksien valmistaminen. Itse oppitunnilla näihin tehtäviin ei ole aikaa. Lisäksi opiskelijoiden on hyvä laskea valmistamiensa liuoksen konsentraatio. Esimerkki karttojen aiheeksi sopisi hyvin liuokset.

PVM
Opetustapahtuma
Kesto
21.5
Oppitunti, jonka aiheena oli osmoosi.
  1. Nimenhuuto
  2. Osmoosin, tunnin tavoitteiden ja rakenteiden määrittely
  3. Ennakkokäsitys käsitekartta
  4. Johdantoluento
  5. Työpistetyöskentelyä
    1. Oppimateriaaliin tutustuminen
    2. Oppimateriaalin tehtävien tekeminen
    3. Kokeellinen työ
    4. Animaatioon tutustuminen
  6. Kokeellisen työn koontiosuus
  7. Käsitekartta oppitunnin asioista

n. 2min
n. 3 min
n. 5 min
n. 15min
n. 35 min






n. 5 min
n. 10 min

Oppitunnin kulkua voi opettaja halutessaan nopeuttaa. Opiskelijoille voidaan jakaa ennen oppituntia oppimateriaalia, johon he voivat tutustua kotona. Tällöin työskentelysyklien määrä vähenisi kolmeen.

Liite 11. Opettajan materiaali 1
1.1 Osmoosin ja osmoottisen paineen määritelmä. 1
1.2 Opiskelijoiden vaihtoehtoiset käsitykset osmoosista. 2
1.3 Historiallinen lähestymistapa kemian opetuksessa. 2
1.2.1 Osmoosin tutkimuksen historia pähkinän kuoressa. 2
1.3 Työtavat 5
1.3.1 Käsitekartat 6
1.3.2 Työpiste työskentely. 6
1.3.3 Demonstraatio, kokeellisuus ja animaatiot 7
1.4 Tuntisuunnitelma. 8
1.5 Arviointi 8
1.5.1 Koekysymys. 8
1.5.2 Malliratkaisu ja pisteytys. 8
1.6 Sanasto. 9
1.7 Oppimateriaalin oikeat vastaukset 10
2. Oppimateriaali 12
2.1. Mikä on käsitekartta?. 12
2.2. Oppimateriaali 15
2.3 Tehtäviä koekertaus tunnille. 22
2.4 DODT-testi 23
Lähteet 27
 28

 27

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti