maanantai 16. heinäkuuta 2012

Käsitteen muodostaminen


 Tieteen historiassa suurien tieteentekijöiden kuten esimerkiksi Einsteinin on tutkimustyönsä aikana täytynyt muuttaa käsitteiden merkityksiä. Jotta vaihtoehtoisia käsityksiä voi muuttaa tieteellisiksi, jos täytetään 4 ehtoa. (Posner, Strike, Hewson, & Gertzog, 1982)

1.      Opiskelijan on oltava tyytymätön nykyiseen käsitteeseen. On todennäköistä, että opiskelija ei muuta käsitettään ennen kuin hän uskoo, että vähemmän järkevä käsite ei toimi. (Posner et al., 1982)

2.      Opiskelijan tulee ymmärtää uusi käsite. Opiskelijan on voitava ymmärtää, kuinka jäsennellä uutta käsitettä. (Posner et al., 1982)

3.      Uuden käsitteen on oltava uskottava opiskelijalle. Hänen tulee pystyä ratkaisemaan sen avulla ongelmia helpommin kuin edellisellä käsitteellä. Käsitteen tulee olla sopusoinnussa opiskelijan tietämyksen ja kokemuksien kanssa, muuten se ei tunnu opiskelijasta vaikuttavan tuntuiselta. (Posner et al., 1982), (Tekkaya, 2003)

4.      Opiskelijasta tulee tuntua, että uusi käsite avaa mahdollisuuksia tutkimuksille. Käsitteellä tulee olla mahdollisuuksia laajentua ja avata uusia alueita tutkittavaksi. (Posner et al., 1982)

Tutkimuksen mukaan vaihtoehtoisia käsityksiä on vaikeaa muuttaa perinteisin opetusmenetelmin. Jos opetuksessa edetään oppikirjan mukaan ja sitä käytetään opetuksen tukena, mutta sen lisäksi opettaja vain luennoi ja keskustelee opiskelijoiden kuvaillaan opetusta perinteiseksi opetukseksi (Tekkaya, 2003) .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti