Tieteen
historiassa suurien tieteentekijöiden kuten esimerkiksi Einsteinin on
tutkimustyönsä aikana täytynyt muuttaa käsitteiden merkityksiä. Jotta
vaihtoehtoisia käsityksiä voi muuttaa tieteellisiksi, jos täytetään 4 ehtoa. (Posner, Strike, Hewson,
& Gertzog, 1982)
1. Opiskelijan
on oltava tyytymätön nykyiseen käsitteeseen. On todennäköistä, että opiskelija
ei muuta käsitettään ennen kuin hän uskoo, että vähemmän järkevä käsite ei
toimi. (Posner
et al., 1982)
2. Opiskelijan
tulee ymmärtää uusi käsite. Opiskelijan on voitava ymmärtää, kuinka jäsennellä
uutta käsitettä. (Posner
et al., 1982)
3. Uuden
käsitteen on oltava uskottava opiskelijalle. Hänen tulee pystyä ratkaisemaan
sen avulla ongelmia helpommin kuin edellisellä käsitteellä. Käsitteen tulee
olla sopusoinnussa opiskelijan tietämyksen ja kokemuksien kanssa, muuten se ei
tunnu opiskelijasta vaikuttavan tuntuiselta. (Posner et al., 1982), (Tekkaya, 2003)
4. Opiskelijasta
tulee tuntua, että uusi käsite avaa mahdollisuuksia tutkimuksille. Käsitteellä
tulee olla mahdollisuuksia laajentua ja avata uusia alueita tutkittavaksi. (Posner et al., 1982)
Tutkimuksen
mukaan vaihtoehtoisia käsityksiä on vaikeaa muuttaa perinteisin
opetusmenetelmin. Jos opetuksessa edetään oppikirjan mukaan ja sitä käytetään
opetuksen tukena, mutta sen lisäksi opettaja vain luennoi ja keskustelee
opiskelijoiden kuvaillaan opetusta perinteiseksi opetukseksi (Tekkaya, 2003) .
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti